Pierwsze urodziny – co dziecko już potrafi?
Opublikowany przez:
Mela134
Autor zdjęcia/źródło:
Roczne dziecko@pixabay.com
Gdy dziecko kończy roczek powinniśmy mieć oczy dookoła głowy. Jego ciekawość świata nie zna granic. Roczne dziecko zwiedza wszystkie kąty i zakamarki, zagląda do każdej szafki i ściąga wszystko co spotyka na swojej drodze.
Nie możemy spuścić malucha z oczu nawet na chwilę! Dziecko czuje się bardziej pewne siebie i czuje, że cały świat leży u jego stóp. Maluch nie potrafi się jeszcze na niczym skupić, dlatego burząc zastany ład ma poczucie kontroli nad wszystkim. Niestety my z tego wszystkiego mamy tylko niezły bałagan. Możemy jednak dziecko zachęcić do sprzątania. Na przykład niech zawiezie misie do domu lub pomoże kredkom ustawić się w kubku.
Bilans rozwoju malucha na jego pierwsze urodziny ma kolosalne znaczenie. Pozwala nam zauważyć ewentualne wady fizyczne lub problemy intelektualno-emocjonalne dziecka, którym można jeszcze szybko zaradzić.
Co powinno umieć roczne dziecko?
- Powinno umieć klaskać, co jest dowodem na rozwój koordynacji między okiem a ręką oraz drobnej motoryki.
- Oczekuje się też od niego zdolności do postawienia kilku samodzielnych kroczków, choć maluchy zaczynające chodzić w wieku 14-15 miesięcy nie należą do rzadkości i nie muszą być wcale w żaden sposób opóźnione.
- Ważne jest, aby dziecko potrafiło samodzielnie usiąść i zwinnie poruszać się w pożądanym kierunku poprzez raczkowanie lub pełzanie.
- Za wymagany standard uznaje się podnoszenie do stania przy oparciu.
- Roczny maluszek powinien być już w stanie chwytać przedmioty kciukiem i placem wskazującym, wkładać rzeczy do pojemnika i wyjmować je, jak również ukazywać paluszkiem interesujące go obiekty.
- Rozszerzanie diety powinno skłonić brzdąca do samodzielnego karmienia się palcami.
- Większość maluchów w tym wieku jest w stanie wypowiedzieć kilka prostych słów typu „mama”. Istotne jest reagowanie na własne imię, rozumienie prostych poleceń i zakazów oraz używanie gestów oznaczających sprzeciw lub chęć. Zdrowy maluszek będzie też próbował naśladować słowa często mamrocząc pod nosem dźwięki.
- Pod względem myślenia poznawczego, roczne dziecko potrafi już trząść, rzucać i uderzać przedmiotami, aby je lepiej zrozumieć. Chęć rozpoznawania funkcji poszczególnych przedmiotów, powinno skłaniać je do dotknięcia i zrzucenia wszystkiego, co spotka na swojej drodze zwłaszcza tych rzeczy, które widzi najczęściej w rękach rodziców. Maluch jest świetnym obserwatorem zachowań dorosłych i to co zauważy natychmiast chce powtarzać.
- Brzdąc powinien już także odnajdywać zakryte na jego oczach rzeczy oraz rozpoznawać symbole na obrazkach. Ważnym krokiem są też próby samodzielnego czesania grzebieniem, picia z kubeczka czy pisania kredką.
- Okres ukończenia 12 miesięcy zbiega się z fazą lęku związaną z nieobecnością mamy lub taty oraz strachem przed nieznanymi ludźmi. Oznacza to, że dziecko zaczyna odróżniać bliskie sobie osoby od obcych. Roczny maluch wykazuje już bowiem preferencje do przebywania z określonymi osobami, jednocześnie nieustannie testując ich reakcje na swoje zachowania. Podczas zabawy lubi naśladować czynności widziane u rodziców, zaś podczas ubierania współpracuje wyciągając rączki czy nóżki.
- Dziecko powinno też już rozpoznawać siebie w lustrze i ćwiczyć mimikę różnymi grymasami.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Pokaż wszystkie artykuły tego autora